Meemit ja gif-kuvat kommentteina

Kuvaus

Internet-meemit ja gif-kuvat ajatellaan usein humoristisina ja viihdyttävinä täytteinä sosiaalisen median virrassa, missä ne eniten leviävät. On kuitenkin huomattava, että ne sisältävät usein merkittäviä viestejä ja kommentteja ajankohtaisista asioista, kuten “Winter is Coming” -meemit, jotka viittaavat suosittuun Gamer of Thrones -televisiosarjaan, mutta joilla silti meemikäytössä viitataan säämuutoksiin. Tämän harjoituksen aikana keskustellaan erilaisista meemi- ja gif-tyypeistä, jonka jälkeen oppilaat luovat omat meeminsä.

• Animation

10-30 participants
  • PC
  • Tabletti tai älypuhelin

• Mikä tekee meemistä suositun?
  • Kuinka luon meemin?
Kehitys

Opettaja esittelee aiheen: internet-meemit ja kuinka ne leviävät sosiaalisessa mediassa. Ensimmäinen tehtävä oppilaille, yhdessä tai pareittain, on etsiä internetistä suosittuja meemejä. (5’).

Jokaisen oppilaan tai parin tulisi löytää kolme meemiä:

• yhden hauskan
  • yhden sen hetkiseen olotilaan sopivan
  • yhden, jota oppilas tai pari eivät ymmärrä

(5’)

Tämän jälkeen jokainen ryhmän jäsen esittelee kolme meemiään luokalle. (10’).

Keskustelua meemeistä niiden katsomisen jälkeen. Kuinka ne voitaisiin luokitella? Mitä materiaaleja on käytetty: kuvia elokuvista, sarjakuvista, televisiosta, henkilökohtaisia valokuvia? Keitä niissä on esillä: pop-tähtiä, näyttelijöitä, poliitikkoja, urheilijoita; kissoja, koiria tai muita eläimiä? Mikä on meemin sanoma: kertooko se jotain lähettäjän olotilasta? Kommentoiko se muita ihmisiä? Kommentoiko se jotain ajankohtaista asiaa?

Jos asia ei tule keskustelussa ilmi, opettaja voi mainita, miten samaa kuvaa voidaan käyttää eri teksityksillä, tai pain vastoin. (15’).

Opettaja keskittyy meemeihin, jotka ovat oppilaiden mielestä epäselvempiä. Ne oppilaat, jotka ymmärsivät meemin, selittävät sen muille. Jos tarpeen, meemin viestiä ja tarkoitusta voidaan tutkia tarkemmin internetistä etsimällä. Yleensä meemit pohjautuvat intertekstuaalisiin viittauksiin eri medialähteisiin, joten niiden tunteminen saattaa olla oleellista meemin ymmärtämisen kannalta. (10’).

Toisella oppitunnilla oppilaiden tehtävänä on luoda omat meeminsä pienryhmissä. Tätä varten heidän tulee etsiä olemassa olevia meemi- ja gif-muokkausohjelmia, sekä etsiä lähdemateriaalia - tätä varten on mahdollista ottaa myös omia kuvia ja videoita puhelimella/tabletilla. Oppilaiden tulisi luoda ainakin kolme erilaista meemikuvaa.

Oppilaat esittelevät meeminsä muulle luokalle ja kertovat mitä muokkausohjelmia ja muita työkaluja käyttivät sen luomiseen. (30’).

Tämän jälkeen, oppilaiden tulee miettiä meemien mahdollisia käyttötapoja. Missä ne voitaisiin julkaista? Kuinka niiden julkaisu tapahtuu? Halutessaan oppilaat voivat jakaa sopiviksi koetut meemit omassa sosiaalisen median virrassaan. After this, students have to think about possible ways to use the memes. (10’).

Loppukeskustelu. (5’).

Jatkotehtävä (valinnainen)

Seuraavan oppitunnin aikana (enintään viikkoa myöhemmin) opettajat katsovat miten meemejä on jaettu, lähetetty eteenpäin ja kommentoitu. Keskustelua siitä, miksi jotkut meemit ovat saaneet enemmän huomiota ja toiset jätetty mahdollisesti kokonaan huomaamatta. Opettaja kuvailee viraalin jakamisen perusdynamiikkaa, missä kriittinen määrä huomiota on tärkeää heti alussa ja kuinka suurin huomio saavutetaan yleensä päivän tai kahden sisällä, ennen kuin huomio laantuu lähes kokonaan. (20’).

Painotus ymmärrykselle siitä, kuinka montaa viittausta/lähdettä yksinkertaisessakin meemissä voi olla käytössä ja kuinka viittausten tunnistaminen vaikuttaa meemin aiheuttamaan reaktioon.

Tunnistaminen ja ymmärrys siitä, kuinka tiettyjen meemityyppien tykkääminen ja jakaminen voi kertoa paljon yksilön henkilökohtaisesta mausta.

References for professors
Tekijä