Learning card

Uutistarinat sosiaalisessa mediassa

Kuvaus

Tämä harjoitus kehottaa opiskelijoita pohtimaan kuinka uutisia esitetään sosiaalisessa mediassa yksilöiden toimesta kysymällä kuinka nämä mainitsevat lähteitä. Harjoituksessa pohditaan myös oppilaiden omaa uutistarinoiden jakamista.

Tag
  • Snapchat
  • Social Media
  • Video
Skills

SISÄLLÖNHALLINTA

• Sisällön levityksen ja jakamisen hallinta

SOSIAALINEN HALLINTA

• 17-18
Materials
  • Älypuhelin
  • Päivän sanomalehti (paperisena tai digitaalisena)

Process

Key questions
  • Kuinka sosiaalisen median persoonat valitsevat mainitsemansa uutiset ja kuinka he esittelevät niitä?
  • Mistä uutistarinat ovat peräisin, mainitaanko lähteitä?
Kehitys

Ensimmäisellä oppitunnilla, oppilaat työskentelevät 2-5 hengen ryhmissä ja lukevat viimeisintä sanomalehteä, samalla pääotsikoita ja teemoja listaten, kuten myös mielenkiintoisimpia uutisia. (15’ ryhmätyötä – 5’ raportointiin).

Seuraavaksi oppilaat katsovat omaa sosiaalisen median virtaansa, erityisesti Snapchatiä. Löytyykö somevirrasta mainintoja päivän uutisista? (20’).

Oppilaat kertovat luokalle löydöksistään listaamalla kanavat, uutissivustot ja sanomalehdet, joista uutistarinoita lukivat. Mistä muualta oppilaat voisivat löytää saman tiedon? (10’).

Toisella oppitunnilla, oppilaat vertaavat omaa sosiaalisen median virtaansa muiden oppilaiden vastaaviin. Kuinka samankaltaisia/erilaisia ne ovat? Muodostuuko somevirrasta ns. “henkilökohtainen kupla”? Seuraavaksi oppilaat valitsevat muutaman uutisen tarkempaa analyysiä varten. Mistä uutinen on alun perin lähtöisin? Kommentoiko/arvioiko/tuomitseeko some-persoona uutista jotenkin, esittäen sen samalla tietyssä valossa? (20’ group work – 10’ reporting).

Loppukeskustelu. Miten hyvin sosiaalinen media toimii uutislähteenä? Löytyykö virrasta merkittäviä uutisia? Innostaako sosiaalinen media tutkimaan uutislähteitä tarkemmin? (20’).

Evaluation

Opettajat voivat arvioida tapoja, joilla oppilaat kuluttavat uutisia ja kuinka sillä tavoin oppilaat asettavat tiettyjä temaattisia hierarkioita niiden päälle.

References for professors
Tekijä